Light Mode

نیاز بازار خاموش نمی‌شود

دسترسی سریع

آنچه در تاریکی گفته‌اید در روشنایی شنیده خواهد شد.
انجیل لوقا ۱۲:۳

خاموشی‌های گسترده

این روزها متاسفانه شاهد خاموشی‌های گسترده در سطح جامعه هستیم. هرکس در این وانفسا دلایلی ارائه می‌کند. دلایلی که ریشه در تبلیغات، خشم و عصبانیت نهفته در وجودمان دارد و یا حتی دلایلی که ریشه در اختلافات جناحی و سیاسی دارد. از دلایلی که این روزها ممکن است در تریبون‌های مختلف با آن مواجه شویم می‌توان به برداشت بیت‌کوین، معاهده پاریس، گرمایش زمین و علل محیط زیستی اشاره کرد ولی اولین و مهمترین دلیل عدم تدبیر مدیران و ناکارآمدی آنان است. چرا که این مقوله چیز تازه‌ای نیست و از زمانی که یادمان می‌آید با شدت کم‌تر یا بیشتر همیشه این مسأله گریبان‌گیر ما بوده است.

حتی طبق پیش بینی‌ها این قطعی‌ها فقط به برق تعلق نخواهد داشت و در آینده‌ی نزدیک مشکل مهم‌تر آب هم اضافه خواهد شد. این مشکلات سبب آن می‌شود که در ناخودآگاه جمعی ما خشم فروخورده‌ای انباشته بشود. خشمی که ما را متزلزل و مستأصل می‌کند. (نیاز بازار خاموش نمی‌شود).

همه‌ی ما این روزها با نبود برق به نحوی زندگی‌‌مان مختل شده است. از انواع کسب و کارها گرفته تا شخصی ترین لحظات مثل استراحت کردن. اما خب در این روزها راه‌کار مقطعی برای گذران این لحظات چه چیزهایی می‌تواند باشد؟ داشتن وسایلی بتوانند نیازهای ما را برطرف کنند و یا اینکه بتوانند جایگزین باشند.

عرضه و نیاز

دیجی‌کالا بر اساس همین نیاز شکل گرفته در دل بازار، آمده تبلیغات خود را بر این اساس متمرکز کرده است. سازوکار اصلی بازار براساس عرضه و نیاز است. اکنون که نیازمندی به این دسته از کالاها پیدا شده است فروشندگان هم این کالاها را عرضه می‌کنند. اما مطلبی که این روزها جدل آمیز شده نوع برخورد با این تبلیغ و عرضه این کالاهاست. معترضان می‌گویند که دیجی‌کالا با عرضه این کالاها دارد این اتفاق را عادی سازی می‌کند و باعث شده که مردم فکر کنند که این هم یکی از سری اتفاقات ساده در روند زندگی روزمره است. اما واقعا این‌گونه است؟ یک نگاه بسیار ابتدایی به ساز و کار دیجیکالا بیندازیم. (نیاز بازار خاموش نمی‌شود).

دیجیکالا یک بستر برای ارائه کالا می‌باشد. خرید کالا بر اساس نیاز مشتری و عرضه فروشنده شکل می گیرد. نفس این کار هم کاملا نهفته بر نیاز طبیعی بشر و سود بیشتر نهفته است. آیا تا اینجا عمل غیر اخلاقی دیدیم؟
‌شاید اگر دیجیکالا در رابطه با عرضه خدمات و فروش کالاها دچار خلل باشد، حتما باید ایراد گرفت. یا حتی مسأله‌ی برخورد با کارکنانش و مسائلی که مرتبط با آن‌ها باشد. ولی آیا با عدم فروش چراغ قوه و ژنراتور برق توسط دیجیکالا این مشکل حل خواهد شد؟
باید دقت داشته باشیم که این مسائل برای بار اول نبوده و نخواهد بود که مقصر را بخواهیم جای دیگر پیدا کنیم. امر مهمی که همیشه باید به یاد داشته باشیم این است که به ما آدرس غلط ندهند، نباید بگذاریم که این خاموشی‌ها تبدیل به تاریکی ذهن و تفکر شود.

پیشنهاد می‌شود از مقالات زیر برای افزایش آگاهی استفاده کنید

منتظر انتقادات و نظرات شما عزیزان هستیم

نظرات بسته شده است