Light Mode

آزمون‌های روانشناسی در استخدام

دسترسی سریع

مهارت‌ها آموختنی هستند پس شخصیت‌ها را استخدام کنید.

یکی از نیازهای اساسی سازمان­ها و مراکز دولتی و خصوصی انتخاب منطقی و اصولی نیروی کار در سازمان، که این نیروها ممکن است دائمی و یا موقت باشند. در این خصوص واضح است که در صورت اشتباه در این خصوص ضررهای مادی و معنوی زیادی هم برای سازمان و هم افراد به دنبال خواهد داشت. بنابراین انتخاب نیروی انسانی مناسب از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.

در مراکز صنعتی و پیشرفته جهان جامعه­ شناسان و روانشناسان به نتایج پیشرفت ه­ای در این زمینه رسیده ­اند. این که جایگاه شغلی افراد باید متناسب و هم­خوان با ویژگی­های شخصیتی افراد انتخاب شود و صحیح و متناسب بودن افراد تأثیر زیادی در موفقیت شغلی آن­ها و توسعه سازمان دارد.

در طول زمان تعداد زیادی از کارمندان امکان دارد به­دلیل عدم هم­خوانی شخصیت با شغل احراز شده دچار مشکلاتی از قبیل آسیب‌های روانی و فرسایش جسمانی گردند. که آن­ها را مورد آزار قرار خواهد داد. این‌جاست که عدم گزینش صحیح افراد و عوارض ناشی از جایگزینی غلط برای سازمان مورد نظر نمایان خواهد و هزینه­ هایی بیشتر از هزینه­ های گزینش صحیح اولیه به سازمان تحمیل خواهد شد. همچنین می­توان به ایجاد خشم و نفرت درونی که موجب به‌هم­ریختگی و اختلافات اجتماعی و خانوادگی می­شود در عدم تناسب شغل با شخصیت اشاره کرد.

 

لزوم استفاده از آزمون‌های روانشناسی

در دنیای مدرن همه­ چیز بر پایه تصمیم­گیری بنا شده است بنابراین مدیران باید به­ دنبال ابزارهایی باشند که به طور دقیق در گزینش نیروی انسانی تصمیم ­گیری کنند. بنابراین یک سیستم ارزیابی حرفه­ای و دقیق می­تواند کار گزینش منابع انسانی را در سازمان­های مختلف انجام دهد. از جمله این مراحل ارزیابی می­توان به انواع آزمون­های استخدامی اشاره کرد.

این آزمون­ها مشخص می­کنند افراد مورد نظر مناسب احراز این شغل هستند یا خیر؟ چه فعالیت هایی را می­توانند در این حرفه انجام دهند؟ می­توانند با خاطری آسوده وظایف مربوط به این شغل را انجام دهند؟ در حالت مطلوب این آزمون‌ها می‌توانند راهکار مناسبی برای جلوگیری از سوگیری در استخدام برای مدیران باشند.

برخی از تست­هایی که برای این کار مورد استفاده قرار می­گیرد عبارت است از: تست‌های شخصیت، تست‌های استعداد، تست‌های شناختی، تست‌های هوش هیجانی.

اگر جزو مدیرانی هستید که تا کنون استفاده از تست­های روانشناسی در مصاحبه و گزینش را جدی نگرفته اید، باید بدانید ابزار مفیدی را در این زمینه از دست داده ­اید.

این تست­های شغلی و آزمون­ها بینش عمیقی را در مورد مهارت­ها و توانمندی­ های افراد به مدیران منابع انسانی خواهد داد تا بتوانند از این طریق پتانسیل و عملکرد نیروهای مورد نظر را پیش­بینی و یا ارزیابی کنند.

دانش درباره ویژگی­ها و مهارت­های شناختی و رفتاری دو بخش مهمی برای مدیران و تصمیم­گیران در گزینش داوطلبان نیروی انسانی است. قابل ذکر است که وجود رزومه و مصاحبه­ ها نمی‌تواند ویژگی­ های شخصیتی افراد را آشکار کند و این­جا روان­سنجی در استخدام اهمیت پیدا خواهد کرد.

 

فرایند گزینش

این فرایند با جمع ­آوری اطلاعاتی در مورد فرد متقاضی با احترام به حریم خصوصی به مرحله اجرا در خواهد آمد. در اولین مرحله بهداشت و سلامت عمومی روان با کمک تست و غربال­های اولیه سنجیده می­شود. قدم بعدی مصاحبه تشخیصی انجام خواهد شد. در این مرحله تست­ های لازم مثل؛ شخصیت، ترجیح شغلی و استعداد و … با توجه به ویژگی­ های افراد (تحصیلات، سن و جنس) به متقاضیان ارائه خواهد شد و این فرایند تا رسیدن فرد به مرحله نهایی و احراز شغل ادامه پیدا خواهد کرد. با این روش با اطمینان بالایی می­توان افراد سالم را در موقعیت­ های شغلی متناسب با شخصیت­ شان قرار داد.

 

چگونه آزمون مناسب را انتخاب کنید

تست­ های زیادی از معروف­ترین تست­ های روانشناسی وجود دارد که در مصاحبه ­های استخدامی مورد استفاده قرار می­گیرد. هر کدام از این تست­ها دارای مزایای متفاوتی هستند. اما برای استفاده از تست مناسب جهت استخدام نیروی انسانی خود باید به شرایط و موقعیت کسب و کار خود دقت کافی را داشته باشید. در زیر نکاتی را در مورد انتخاب بهترین روش برای تست روانشناسی ذکر خواهد شد؛

  1. تست­ های انتخابی باید متناسب با فرهنگ و ارزش­ های سازمان شما باشد.
  2. تست­ های مورد نظر باید متناسب با چالش ­های موجود در شغل احراز شده باشد.
  3. توانمندی­ ها و مهارت­های متناسب با موقعیت شغلی را بسنجد.
  4. با انتظارات از نیروی جذب شده و مسیر شغلی تناسب داشته باشد.
  5. تناسب با فضا و محیط کاری شغل مورد نظر داشته باشد.
  6. با نحوه برقراری تعاملات و ارتباطات موجود در آن موقعیت شغلی متناسب باشد.

موارد دیگر گزینش کارمندان

لازم به ­ذکر است به­ منظور گزینش هر چه بهتر کارمندان می ­توان دو یا چند تست مختلف را با هم ترکیب کرد.
به ­عنوان مثال اگر می­خواهید توانمندی­ها و مهارت­های یک کارشناس فروش را جهت استخدام در سازمان خود بسنجید می توانید. از ترکیب دو تست هالند و مایرز بریگر استفاده کنید. افراد اجتماعی‌تر و با روابط عمومی بالا افراد مناسب­تری برای احراز این شغل هستند.
در ادامه مباحث به معرفی این تست ها جهت استفاده مناسب خواهیم پرداخت.

امروزه در سراسر دنیا مراکزی وجود دارند که به طور تخصصی خدماتی را در جهت مراحل جذب و گزینش نیروی انسانی ارائه می­دهند. آژانس تبلیغاتی مدارنو از جمله مراکزی است که به­صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می­کنند. از جمله خدمات ارائه شده در این حوزه می­توان به انجام مراحل جذب و گزینش نیروی جدید، مصاحبه‌های تخصصی و گرفتن انواع تست ­های روانشناسی مرتبط اشاره کرد.
آژانس تبلیغاتی مدارنو با ارائه‌ی راهکارها و مشاوره‌های دقیق به شما کمک میکنیم که بتوانید در جذب و استخدام نیرو به نحوی عمل بکنید که محیط کسب و کار شما با نشاط و در روند پیشرفت و توسعه قرار بگیرد.

پیشنهاد می‌شود از مقالات زیر برای افزایش آگاهی استفاده کنید

منتظر انتقادات و نظرات شما عزیزان هستیم

نظرات بسته شده است