Light Mode

منشور هویت برند کاپفرر

دسترسی سریع

یکی از مهمترین کارهایی که باید هر برندی انجام داد این است که بتواند هویت برند خود را مشخص کند تا بتواند در راستای این هویت، المان‌های خود و مسیر و هدف برند و کسب و کار خود را تعیین کند. مدل منشور هویت برند کاپفرر یکی از همین روش‌هاست که مسیر مشخصی را برای تعیین هویت برای ما تعیین می‌کند و ما در مجموعه مدارنو به صورت خلاصه با ارائه مثال‌هایی برای شما این مطلب را آماده کرده‌ایم.
مدل ”منشور هویت برند کاپفرر” کانسپتی است که در سال 1986 توسط جین-نوئل کاپفرر (Jean-Noel Kapferer ) شکل گرفت، جین نوئل کاپفرر پروفسور در زمینه ” مارکتینگ استراتژی ” بود، او این مدل را در راستای درک بصری از مهمترین المان های هویت برند، خلق کرد.
یک برند مشخصات شخصیتی دقیقی دارد و آنرا به وسیله ی المان های بصری به نمایش می گذارد، تا قابل شناسایی باشد.
هدف از منشور هویت برند، این است که کمپانی های مختلف نقاط مختلف برند خود را بشناسند و توانایی مدیریت کردن آن المان ها را ارتقا دهند، تا در نهایت بتوانند داستان برند خود را رسا تر از قبل برای کاربران تعریف کنند.
شش ویژگی منشور هویت برند

  • – بدنه ( فیزیک )
  • – شخصیت
  • – فرهنگ
  • – رابطه
  • – بازتاب
  • – تصویر خود

1) فیزیک:

فیزیک همانطور که از نامش پیدا است قسمت فیزیکی شخصیت برند شما را تعریف می کند – این یعنی تمام چیزی که مخاطبان شما به صورت بصری از برند شما درک می کنند. لوگو، راهنمای سبک، آیکون ها، پالت های رنگی و حتی نحوه ی ارائه دادن یک کالا نیز جزئی از زیر دسته ی فیزیک هستند.

اکنون به عنوان مثال دو برند کوکاکولا و رولکس را مورد بررسی قرار می‌دهیم. فیزیک و ظاهر برند کوکالا نشان دهنده نوشابه تازه و روح بخش است و همینطورفیزیک و شکل ظاهری برند رولکس بازتاب پرستیژ و لاکچری بودن آن است.

2) شخصیت:

اگر فیزیک صورت برند شما باشد، شخصیت آن برند، صدای آن است. شخصیت برند شما نه تنها نشانگر این است که چه حرفی می زنید، بلکه به این موضوع اشاره دارد که چگونه آن حرف را می زنید و این موضوع به ارتباط کلامی خلاصه نمی شود.

شخصیت مظهر هرچیزی است : از انتخاب فونت ها، تا تُن صدای هر کدام از ارتباطات شما با مخاطبان خود.شخصیت برند شما انسانی است که داخل برند شما پنهان است و همانند تمامی انسان ها، ویژگی های انسانی دارد. شخصی حقیق را تصور کنید که داخل اتاقی با برند شما گفتگو می‌کند، چیزی که آن شخص می‌بیند، چیزی که می‌شنود و چیزی که در مورد آن صحبت می‌کند، شخصیت برند شما می‌باشد. شخصیت برند شما جواب سوال برند شما به سوال ”تو کیستی؟ ” است. شخصیت برند شما انسانی است که داخل برند شما پنهان است و همانند تمامی انسان ها، ویژگی های انسانی دارد. به عنوان مثال، دو برند پوشاک معروف دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهیم که نشان بدهیم حتی در برندهایی که ظاهر محصولشان به هم نزدیک است ولی شخصیت متفاوتی می‌توانند داشته باشند. شخصیت برند گوچی فرهیخته، خلاق، رمانتیک می‌باشد و شخصیت برند زارا، خوش استیل، با اطمینان به نفس، بی تکلف می‌باشد.

3) فرهنگ:

فرهنگ داستان اصلی برند شما است. برند شما کجا خلق شده است؟ کجا زندگی می کند؟ اعتقادات آن چیست؟ و چه چیزی را ارزشمند می‌داند؟ “فرهنگ” وجه مهم و قابل بحثی برای کمپانی ها خلاق جدید، می باشد. شیوه ای برای بیان کردن هدف و ماموریت آن برند است و می‌تواند روی افرادی که در حال فعالیت در آن برند مشخص هستند و مصرف کننده هایی که کالایی از آن برند جذبشان کرده است،تاثیر گذار باشد. در راستای درک بهتر وجه “فرهنگ”، سوال ضروری که می توانید از برند خودتان بپرسید این است که: ”برند من به چه دلیل وجود دارد؟ “ فرهنگ به کالا یا خدمات فروشی برند شما هدفی پنهان می دهد.

تعریف کردن فرهنگ برند و کالا ارتباطی ناخودآگاه با نوع خدمات و فروش شما می‌تواند داشته باشد. مثلا برنداستارباکس به دلیل نوع تعاملی که با مخاطبین و خدمات آن دارد از نظر فرهنگی تعهد و احترام را از خود بروز می‌دهد. و برند دیور که خدماتش مرتبط با پوشاک است از نظر فرهنگی نشان دهنده‌ی مد و فشن فرانسوی است.

4) رابطه ها:

ارتباطات گرایشی است که ما بین برند و مصرف کننده ی آن برند مشخص ایجاد می شود.یک رابطه خوب می تواند از ارتباط شما در شبکه های اجتماعی تا رفتار کارکنان برند شما در فروشگاه ها، گسترده باشد. در واقع یک رابطه ی قوی تمام چیزی است که یک مصرف کننده از برند شما می خواهد و در ازای آن وفاداری به برند شما را به شما هدیه می دهد. ارتباط برند پپسی به نظر شما چگونه تعریف می‌شود؟ وابستگی احساسی، نوشیدنی نسل جدید، ارتباط برند داو با مخاطبانش پیرامون احساس صمیمی بودن با زنان، مورد توجه دادن زنان، باز تعریف زیبایی حقیقی.

 

5) بازتاب:

بازتاب معنی این را می دهند که شما به عنوان یک برند، می خواهید که چه کسی مصرف کننده‌ی شما باشد. با چه جامعه ی هدفی می‌خواهید ارتباط بگیرید؟ بازتابی
که از برند شنل دریافت می‌شود زن مدرن افسانه ای می‌باشد بازتاب برند اچ اند ام (H & M) مناسب برای همه استایل‌ها

 

6) تصویر خود:

تصویر خود بخشی است که در آن شما مصرف کننده ی خود را در ایده آل ترین حالت ممکن تصور می کنید. درک کردن این موضوع به برند اجازه می دهد، تا موثر تر از قبل
در خدمت مصرف کننده های خود باشد. در نظر بگیرید که چطور خرید کردن و در ارتباط بودن مصرف کننده با شما می تواند برای زندگی شخصی آنها مفید باشد.“تصویر خود”
المانی الهام بخش برای هر دو سر معامله می‌باشد. مصرف کننده می خواهد که در بهترین حالت خود باشد و برند نیز می تواند مصرف کننده‌ی خود را کمک کند تا با خرید
و در ارتباط بودن با این برند مشخص به ایده آل ترین حالت خود برسد. به عنوان مثال شما با دیدن برند نایکی چه تصویری از خودتان را در آن میابید؟ من یک ورزشکار هستم. برند اپل تصویری که از خود بازتاب می‌دهد یک حس خاص بودن است. افرادی که از اپل استفاده می‌کنند خاص هستند. مثل قهرمانان فیلم‌ها…

 

این تعاریف توسط جین-نوئل کاپفرر (Jean-Noel Kapferer) شکل گرفت. کاپفرر پروفسور در زمینه ”مارکتینگ استراتژی” بود… در سال 1983 او منشور هویت برند را طراحی کرده که در شش بخش تعریف می‌شود. او این مدل را در راستای درک بصری از مهمترین المان های هویت برند، خلق کرد.

در آژانس تبلیغاتی با در نظر گرفتن انواع متدهای به روز تبلیغاتی و مشاوره‌های دقیق در راستای ارتقای کسب و کار و هویت برند شما قدم بر می‌داریم.

منتظر انتقادات و نظرات شما عزیزان هستیم

نظرات بسته شده است